Alla inlägg den 1 maj 2008

Av Linnéa - 1 maj 2008 19:30

I mitt arbete har jag oftat få höra av en chef "glöm nu inte att ha på er genusglasögonen". Specielt aktuellt var det under tiden vi jobbade extra mycket med just genuspedagogik. Detta förljde även med mig privat jag tittade med mina "genusglasögon" på det mesta i tillvaron allt från anonser i tidningar, tvreklam och vägskyltar. Det var när jag började prata om vägskyltarna som min omgivning nog började tycka att det gått lite långt. Jag gjorde dem uppmärksama på att det bara var män på våra svenska vägskyltar, tex övergångställe och badplatsskyltarna.

Gissa om jag fick jublade när jag läste denna rubrik i dagens aftonblad. Nu ska Fru gårman ta klivet in på vägarna (aftonbladet 1/5-08 sidan22 Erik Wiman). I denna artikel tar man just upp det att det finns många skyltar med män på, men i trafiken finns det också kvinnor. Vägverket har fram till förste oktober på sig att ta fram en Fru gråmanskylt, det uppdraget har vägverket fått av regeringen. Man hoppas på att Fru gårman kommer att vakta övergångställen från årsskiftet. I denna artikel står det också att det redan finns Fru gårmanskyltar i flera kommuner, som kommunerna själva har tagit fram. Men de är inte godkända enligt regelboken. Just den grejen tycker jag är bra för det tyder på att fler än jag har haft på sig sina "genusglasögon" i trafiken.... Vill bara tilläga att mina "genusglasögon" sitter på än...

Av Linnéa - 1 maj 2008 16:30

Nu har jag lämnat in tipsraden som gäller ÅIF´s matcher vårsäsongen 2008. Jag vet med mig att jag tipat ovanligt optimistiskt för att vara mig. Jag är en ganska kritisk suporter, vilket inte faller alla ÅIFspelare i smaken men det struntar jag i. Kan man inte koppla bort publiken/kritiken från sidan när man spelar match har man inte mycket på planen att göra. Att spela fotbol handlar om 100% fokusering, vilket inte alla har förstått. Nog om det... Den svåraste matchen att tippa var hemma matchen mot Strömtorp så där blev det ett X. Sedan var det en del tvåor på bortaplan, tror att vissa har svårt att motivera sig på bortamatcher som är långt bort. Kristinehamn och Skattkärr borta kan bli oavgjort eller kanske till och med vinst. KSK borta är en solklar vinst.

Tillsist vill jag bara önska lycka till och försök hålla er borta från cyklar, brännbol och andra faliga aktiviteter (som kan leda till skador) under säsongen.

Allt som skrivits i detta inlägg är helt mina åsikter och ingen annans... 

Av Linnéa - 1 maj 2008 12:47

Idag är det första maj och "socialdemokraternasinternationellademonstrationsda
g". Vilket jättelångt ord anledningen till att jag nämner detta ord (som säkert är felstavat) är att jag fick hjälpa två elever som skulle läsa på almanackan vad förste maj sod för. Gissa om ordet var svårt att läsa.

Började morgonen med en promenad men Oboy, det små duggade lite och blåste kallt. Sedan åkte Rickard och lånade en "självgående" gräsklippare som jag beordrades ut med i duggregnet, för enligt Rickard hade vi början till en björkslyskog på gräsmattan som var tvungen bort i dag... Jag klippte gräsmatta och irriterade mig hela tiden på hur sakta dena "självgående" gräsklippare gick själv... Ska jag ha en sån måste den gå fortare annars bli det en vanlig. Själv åkte Rickard och snickrade. "Hon som inte vill nämnas med namn" dök också upp och krävde full uppmärksamhet som vanligt. För ovanlighetens skull (ironi) hade de ingen färg i sin skrivare (börjar tro att de är för snåla för att köpa) och hon var tvungen att ha en grej utskriven idag, på en gång... OJ, OJ ,OJ att hon bara orkar. Tydligen ska hon bort i helgen och när jag frågade vem som skulle ha hand om hästarn så svarade hon blixtsnabbt -Patrik... Om jag inte suttit mer skulle jag nog at svimmat, men jag misstänker att det var ett sätt att slippa komentarer från mig om att pappa alltid måste hjälpa henne och att hon bara åker iväg från allt mm. För Patrik kommer aldrig att hand om hästar och hundar själv i fyra dagar. Utan det blir som vanligt mamma och pappa.

Det enda planerade idag är att fika på caffebönan klockan 14.00 -HJÄLP!!! Det är ju mindre än en timme dit, vart har denna förmiddag tagit vägen... Massor med "bladder" blev det denna gång, som vanligt...

Ovido - Quiz & Flashcards